Hvorfor lyver Greta Thunberg (og andre)?

Mens alverdens politiske ledere og ledende erhvervsfolk er på vej til COP 25 i Madrid kommer der stadig flere spændende nyheder frem om, hvordan industrien forsøger at forbedre deres klimaaftryk.

Fordi (med inspiration fra rockstjernen Sting): Erhvervsledere elsker også deres børn. Men samtidig er der stigende klimaskepsis. Hvad er facts, hvad er spin? Og dét kan vise sig at blive et problem for klimaet – både det politiske og det konkrete.

El-biler, vindmøller, biogas, genbrugsstationer og partikelfiltre på alt fra dieselbiler til skorstene er ved at være old news. Men hvad der ikke er helt så kendt er blandt andet, at verdens måske nok mest energiforbrugende industri, cementproduktion, gør en enorm indsats for at formindske deres klimaaftryk.

Cement-industrien udleder i dag op imod 10 pct. af al Co2 på grund af den meget energitunge produktion med kalkbearbejdning ved temperaturer op til 1500 grader C. Men en af de globalt set mest innovative i branchen, danske Aalborg Portland, vil på COP-mødet præsentere en ny produktionsform, som kan reducere branchens udledning med 80 pct., fortæller TV2 News.

Arbejdet med det længe

Er det noget de lige har opfundet, efter at være blevet skældt ud af Greta Thunberg? Er el-biler og vindmøller noget som lige er sprunget op af opfindernes skuffer efter Thunbergs raserianfald på den globale scene?

Nej – selvfølgelig er det ikke det. Aalborg Portland har arbejdet med det “i nogen tid” – hvilket i erhvervssprog for den type produktions-virksomheder som regel betyder “adskillige år”.  Nu er metoden åbenbart moden til at blive præsenteret for verdens beslutningstagere.

El-biler er nu så almindelige, at den største bekymring efterhånden er, om de larmer nok til at advare fumlegængere. Og jeg blev selv anpartshaver i et vindmøllelaug i 1983.

Gretha Thunberg sagde i sin hysteriske tale til FN’s klimapanel, at man ikke kan finde undskyldninger i industri-innovation: “How dare you pretend that this can be solved with just ‘business as usual’ and some technical solutions?”, skreg hun ud for alverden.

Men innovation er jo ikke “business as usual” – i hvert fald ikke i Greta Thunberg begrænsede forståelse, som handler om at falde i søvn over skrivebordet når man kommer på arbejde.

Opfindsomhed er god strategi

Innovation er “business as usual” forstået på den anden måde:

At for enhver ansvarlig virksomhed i hele den vestlige verden og i vidt omfang også i Fjernøsten, er det business as usual og en del af den daglige opgave at blive bedre, udvikle nye løsninger og blive en ansvarlig aktør i samfundet. Om ikke af anden grund, så i hvert fald fordi det er dårlig strategi og økonomi ikke at gøre det.

Og så er der jo også det med, at ejere, direktører, tillidsmænd, arbejdsmiljøkonsulenter og folkene “på gulvet” også alle sammen elsker deres børn, og dermed i mange år har bekymret sig om det klima og det miljø, som de efterlader til dem.

Hvorfor lyver Greta Thunberg?

Men hvorfor lyver Greta Thunberg – og hendes kampagnebagland og taleskrivere – om det? Hvad er den større idé med at skabe panik blandt børn og unge, hvor flere og flere må i behandling for depression og livsangst, ADHD og spiseforstyrrelser, allerede i de tidligste skoleklasser?

Jeg tror at svaret ligger i kynisk spekulation og kolde kontanter. Thunberg-merchandise oversvømmer det internationale nethandels-marked. Thunberg-varemærket er på et år blevet et globalt produkt. Co2 er kommet på alles læber.

Godt og dygtigt gjort.

Klimaforskere, eller..?

Men det har også skabt gigantiske troværdighedsproblemer. Blandt andet er forskerbegrebet blev misbrugt til stor skade for respekten for forskere i almindelighed. Ukritisk delt af Thunbergs globale fanskare – alle dem som også raser over “Fake News”.

Først var der den med de 97 pct. af alle klimaforskere som var enige. Det var absurd. Hvordan skal 97 pct. af alverdens klimaforskere kunne forske efter samme metode i de samme data og komme til det samme resultat?

Den blev skudt ned igen.

Så var den den med de 10.000 forskere som alle havde skrevet under på, at jorden er i dyb krise. Det lå i luften, at de var klimaforskere, men det viste sig, at de forskede i alt muligt, fra oldgræsk over sammenlignende litteratur og forsikringsprisernes udvikling, til miljø.

Ved fintælling var der iøvrigt navne som Mickey Mouse og andre fantasifigurer på listen. Og det kom frem, at de, som faktisk var virkelige personer, havde skrevet under “af moralske årsager”. Altså helt uden at vide, om det de skrev under på var videnskabeligt validt.

Så blev den også skudt ned.

Krig på holdninger

Det er endt med, at klimadebatten er blevet en krig på holdninger i langt højere grad end udveksling af viden. Klimaprofeter som Greta Thunberg ønsker ikke vores accept. De ønsker vores underkastelse. Underkastelse for en holdning.

Problemet er, at det resulterer i hovedrysten og afstandtagen. Og klimaskepsis.

Og dét kan vise sig at blive et problem for klimaet – både det politiske og det konkrete.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *